Friday, November 4, 2011

Sekali Lagi


Seseorang Homo Sapien selalu meletakkan harapan menggunung kalau buat satu-satu perkara. Mustahil kalau dikata aku terkecuali dalam golongan kasta tersebut melainkan aku sendiri yang menafikannya. Sejak azali aku memaksa diri untuk ke sekolah, buka buku, menulis, mengira, tapi akhirnya tetap tak dapat membelah dada mayat sambil memakai jubah dokter. 

Aku bukan dilahirkan untuk bagi ubat dan mengesan penyakit golongan manusia, memang lumrah kejadian manusia seperti aku untuk bergelumang dengan warna walaupun kadang-kadang memaksa aku untuk melayan fantasi yang aku sendiri tak pernah tau logiknya. Bukan jenis kepala yang boleh disumbat dengan fakta, nak tercabut rasanya kalau dicocok dengan nombor. Argh! Lelaki fakta versus lelaki kreatif, masing-masing dengan kelebihan masing-masing. Bukan nak wujudkan diskriminasi pemikiran, transformasi persepsi perlu diketengahkan untuk melihat manifestasi memberansangkan pada nusa. 

Nak hidup kena ikut kompas sendiri, tak perlu dipinjam-pinjam dan tak perlu mencari nakhoda luar. Kita sendiri boleh jadi kapten. Bila benda yang dibuat tak masuk dengan 'soul' kita, maka tak wujudlah kerja yang mempunyai jiwa, sebab tu selalu keluar kes bangunan runtuh, lebuh raya rosak, jambatan sujud ke bumi, dan macam-macam hal leceh.

Taknak merapu panjang-panjang, cuma nak bagitau yang sem ni aku dalam Dean List sekali lagi. Sekian...




No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...