Tuesday, June 15, 2010

Si Tudung Biru (Anime Muslimah 5)

Si Tudung Biru

1


2

Finish

Aku mmg minat dengan teknik HDR. Bila belajar sikit2, mula la aku aplikasi kat artwork2 mcm ni. Aku tak tau nk create anime muslimah yg mcm mn sbnrnya. Pikir punya pikir, tepikir pulak
nk buat ilustrasi gurl pakai tudung pegang rama2 dlm glob becahaya mcm kat atas nun.

Susah~~mmg susah~~
Apa yg susahnya? Susah la, nk buat bentuk tangan dia melalui front view mcm tu.
Sblm ni aku bukan penah pun lukih tangan melalui front view.
Ni 1st time.
Hahahah! Teruk Betol!

Walau apa pun, akhirnya jadi jugak aku hasilkannya dgn beberapa
teknik rahsia yg aku cipta sniri.

HDR?
Semua kat ats tu aku buat HDR.
Nmpak cantik kan?
Asalnya aku buat cara auto, guna Photoshop la, kat function
Image > Automate > Merge HDR .
Mmg jadi. Tapi aku tak buleh save as JPEG.
Ntah la, aku pun tak berapa paham lg.
So, aku buat la cara manual.

Aku buka file imejnya. Duplicate layer kpd dua salinan, yg ori aku biarkan tanpa ubah apa2, layer copy 1 aku set kpd Colour Dodge, layer copy 2 aku set kpd Multiply .
Itu ja basicnya. Pastu yg lain2 adjust la sniri smpai puas hati.
Nak lebih paham, cuba compare dgn picture2 artis pro.
Pastu explore lbh mendalam tutorial kat website2 tersedia.

Okey, That's all frm me.
~~Tata~~

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...