Saturday, December 5, 2009

Lukisan Realistik Berwarna yang Pertama


Ni potret pertama aku yg berwarna. Aku lukis mata ni lepas aku ada masuk kat satu blog Art sorang kakak ni, Kak Liyana Akmal. Dia seorang pelukis dr negeri Perlis Indera Kayangan. Aku bnyk dpt tips2 berguna dr blog dia. Dgn tips2 itulah aku dh berjaya hasilkan lukisan mata nih.

Medium untuk aku lukis mata ni adlh Oil Pastel (krayon), pensel HB untuk melakar, dan ianya dilukis di atas kertas A3. Masa yg aku ambil untuk siapkan lukisan ini adalh 2 hari. Aku buat ni time bulan lepas.

Sbnrnya agak susah nk lukis lukisan berwarna. Teknik yg aku gunakan semestinya 'smudging'. Hahhaha! Itu satu je teknik yg sesuai pun. Pelukis2 antarabangsa pun guna teknik ni. Cumanya yg penting adlh cara kita 'blend'kan jenis2 warna tu. Itu yg mmpu menampakkannya supaya realistik. Kalau blending warna tak betul, kita smudge sebagus mana sekalipun tetap ia tak nmpak real.

Menggunakan oil pastel ataupun krayon ni mmg susah jgk. Sbbnya warna ni agak liat utk di'smudge' . Paling susah time nk guna warna putih utk hasilkan efek cahaya pd mata. Dua tiga kali aku dok kikis guna pembaris sbb warna putih ni tak mau blend dgn cantik.
Hadoooiii,,, Nak putus asa jgk la aku rasa. Tp dgn semangat nk siapkan yg pertama ni, aku bergagah jgk teruskan mewarna.

Hahhaha,,, Lastly, terhasil la lukisan ni.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...