Tuesday, December 1, 2009

Potret Kak Zila










Hasil Akhir


Pd hari Rabu, 25/11/09 yg lalu. Aku kenal dgn sorang kakak ni di Facebook, di g3 Facebook. Nama samaran beliau ialah Zilarz Blackheart. Aku panggil Kak Zila je.. Hm hm hmmm . . .
Beliau mmg sangat minat dgn katun dan lukisan. Beliau bagitau kat aku, beliau minat seni tapi sayangnya taktau melukis.

Beliau tanya aku, aku pandai atau tidak lukis potret ?
Aku jawab la yg aku ni baru belajar melukis potret baru tahun ni sj.
So, tak expert lagi.

Dan kalau beliau nk aku tolong lukiskan,
aku kata la "saya boleh try lukis potret akak.."

Beliau pun suruh la aku pilih mana2 picture beliau yg aku suka.
Dan aku pun pilih picture dia atas nun.
(Picture beliau di zoo yg aku rasakan menarik. Hm hm hmmm)

Warghhhh... Ni 1st time aku lukis potret utk orang, yg orang tempah.
Sblm ni aku cuma tau
lukis katun ja..
Yg aku expert, lukis katun anime.
Lukis potret ni sbnrnya aku
bukan minat sgt pon.
Tp aku terpaksa, terpaksa explore bakat yg aku ada.

Sbb aku belajar Art & Design. Kalau lukis potret pun taktau, malu la!
Apa guna bergelar Budak Art. Hahhah! Betoi tak betoi ?!

Sblm ni pun aku ada lukis potret, potret ayah aku dan satu potret mata.
Tapi aku tak upload lg. Hahhahah,,, tunggu saja aku meng'upload'nya.

Potret Kak Zila ni masih ada kekurangan yg aku perlu baiki. Aku sedang belajar utk lukis potret supaya nmpak betul2 real dan pelbagaikan lagi teknik. Teknik yg aku guna utk buat potret Kak Zila ni adalah teknik 'smudge' .
Medium yg aku guna cuma kertas A4, pemadam,
pensel 5H, HB, B, 2B, 3B, dan 5B.

Pensel 5B aku guna utk menggelapkan gradient.
Bila dah siap, aku terus scan masuk dlm PC.
Hahhaha,,, nmpak mudah, tapi susah.
Kalau nk ikutkan tempoh masa keseluruhan aku hasilkan potret ni cuma sehari sj.
Itu kalau aku buat tanpa henti, kalau nk dikira dgn tempoh aku berehat,
mmg jumlahnya dua hari la.


Aku cuba nk tingkatkan lagi skill aku supaya tempoh aku hasilkan potret
bekurang kepada 30 minit saja.
Hahaha! Practice makes perfect!
Itu yg selalu orang kata, dan aku cuba mem'perfect'kan diri aku
dengan meng'explore' semua skill yg aku ada.











No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...