Thursday, October 29, 2009

Pak Cik aku buka gerai bonsai.

Welcome to MOA Exhibition


Gerai bonsai Pak Cik aku dibuka di sini.




Adik aku bersama Pak Cik yg
tengah touch up bonsai beliau.




Bersama rakan kongsi beliau.



My daddy tengah tengok2 minat.





Pada hari Sabtu lalu, 24 Oktober 2009. Aku bersama famili pi ke Bukit Kayu Hitam utk beli beg besar beroda (guna utk vacation, tp sbnrnya utk aku bawak ke UiTM nnt). Hari tu agak best sgt. Time balik, kami singgah di Changlun sbb kat situ diadakan pameran Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani (MOA). Macam2 ada, depa pamerkan mesin padi, kambing kacukan, lembu kacukan, kebota, traktor generasi terbaru, dan jgk jualan barangan hasil buatan tempatan.
Paling best bila aku dpt tau yang Pak Cik aku ada bukak gerai utk bonsai beliau. Tak sangka betoi yang dia ada join Persatuan Bonsai Negeri Kedah. Tp mmg aku tak nafikan, dia mmg minat dgn seni bonsai sejak dari sekolah menengah lagi. Di kampung, penuh dengan pokok bonsai beliau. Kebanyakan pokok bonsai yang di gerai tu adalah milik dia, dari yg kecik sampai besor2.
Tengok bonsai ni mmg best. Pak Cik aku punya creation bonsai dia ada yg sebijik mcm gunung mini. Kalau kita ambik gambar dari bahagian bawah bonsai tu, nmpak mcm gunung betul2. Fuh! Sejuk mata den memandangnyo.
Sekarang baru aku tau, utk menceburkan diri dlm seni bonsai ni memerlukan masa yg agak lama utk kita dpt hasilnya. Lagipun, pokok bonsai ni mmg perlukan masa yg panjang utk dibentuk supaya hasilnya cantik. Bukan sehari dua, tp memakan masa bertahun lamanya. Selepas satu tempoh masa tertentu, barulah bonsai tersebut dapat dijual pd harga yg lumayan. Semua ni berdasarkan pemerhatian aku terhadap my uncle. Beliau jgk minat benda2 antik selain drps bonsai, interior design pun beliau agak terer jgk. hahahha! Melukis pun beliau pandai (lbh kurang mcm aku jgk la) hehehhe!
Aku pun boleh jgk la nk buat2 bonsai ni. Tp masalah aku ialah,,, AKU JENIS YG PEMALAS.
Nak tulis blog ni pun aku malas. Hahahha! Disebabkan orang lain selalu tulis blog, aku pun ikut sama la. Nnt aku ni dikata ketinggalan zaman pulak.
Hahahahahah!
Okey, sekian utk cerita ni.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...