Thursday, May 3, 2012

Yakinkah Kita dengan Cinta Jarak Jauh ?



Sejenis percintaan yang memakan jarak berbatu-batu jauhnya. Kadang-kadang jarak ini boleh menimbulkan masalah jugak dalam perhubungan. Cuma kepercayaan terhadap pasangan yang menjadi rantai logam pengikat. Sudah basi sebenarnya kisah aku ini. Tapi aku sengaja postpone entri ni, malas nak pikir untuk menulis. Akhirnya labah-labah maya muncul bersarang.

Ramai yang tak yakin dengan pasangan masing-masing rasanya. Aku tak mengata kat orang lain, cuma pendapat kosong yang tak berasaskan fakta aku cuba humbankan kat korang. Akal perlu terbuka banyak-banyak, jangan isikan dengan angin busuk kalau korang ada bau perangai busuk-busuk kat pasangan korang. Sebab tu diwujudkan bahagian perisikan dalam PDRM, nak tunjuk kat kita betapa pentingnya siasat dahulu sebelum menerjah.Percayalah pada pasangan korang, tak semua berperangai buruk. Two ways comunication tu penting bila ada masalah. Jangan menghentam pasangan masing-masing bila ada kesilapan. Kalau tidak apa gunanya frasa 'bincang' dalam kamus dewan. So, gunakannya untuk berbincang. 

Aku kelaskan 'cinta jarak jauh' kepada dua. Yang pertama, cinta jarak jauh yang wujud sebab kita bercinta dengan pasangan yang bukan daripada satu negeri yang sama. Kalau jenis yang tak boleh tahan rindu tu, better korang pergi  cari pasangan yang dekat-dekat je lah, dengan jiran-jiran dekat rumah pun boleh.  Kedua, cinta jarak jauh yang disebabkan oleh perkenalan melalui laman sosial seperti Fesbuk, Myspes, Tagged, Blog, ataupun apa-apa saja. Susah sikit la cinta stail ni. Kadang-kadang langsung tak pernah face to face. Masalahnya disebabkan oleh jarak yang jauh gila-gila, si lelaki di Kutub Utara & Si Gadis pulak di Kutub Selatan. Wow! Bagi aku, kadang-kadang rasa macam mustahil saja untuk pertemuan tu berlaku. Bukan nak kata dalam diri takdak rasa cinta yang setia, tapi banyak perkara dan risiko untuk diambil kira. Antara yang boleh aku senaraikan :
1) Tambang pengangkutan (kalau naik kenderaan sendiri, kena bajet duit minyak)
2) Risiko nyawa. Mana tau kot2 time kat tengah jalan waktu malam pulak kena rasuk jin secara tetiba, pastu eksiden.
3) Mak bapak tak bagi. Untuk golongan remaja yang masih bawah umur, mungkin mak bapak tak bagi pi jumpa pasangan yang tinggal jauh-jauh tu. Kalau dapat kebenaran, gua salute sama lu makcik. MEMANG SPORTING HABIH!
4) Tak tau lagi perangai dia yang sebenar. Ayat dalam laman sosial semuanya sweet-sweet ja, lembut sampai pijak semut pun tak mampus. Tapi bila dah jumpa, PERGH! Lagak macam jantan! Cakap pun pakai 'GUA LU' saja.
5) Indah gambar dari rupa. Yang ni paling sakit ati, dalam gambar memang cantik comey habih macam Snow White & Justin Bibir. Tapi
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
BOBOY
&

GUGURL


Itulah antara beberapa risiko yang dapat aku senaraikan. Majoritinya tak berapa bernasib baik dalam cinta jarak jauh yang kedua tu. Tak ramai yang dapat kekal. Fikir dua kali dulu der sebelum buat pilihan. Aku boleh tulis entri ni sebab menda ni dah jadi kat aku. Antara dua jenis cinta jarak jauh tu, aku pilih jenis yang pertama. Bagi aku, itu lebih bagus sebab aku lebih percaya pada cinta yang face to face. So, bila time cuti macam ni, tak dapat la nak jumpa si dia. Hahahh,, keyakinan pada kesetiaan pasangan itu penting. Pokoknya, fahami pasangan kita dahulu, barulah kepercayaan itu muncul.

Time cuti, kami dating pakai skype. Hohoho!


.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.



Sayang aku orangnya negeri Pahang. Tak la jauh sangat kan. Heheheh...

2 comments:

  1. cinta jarak jauh byk jugak manfaatnye. rindu tak pernah hilang n tade la terjadi dosa dekat2 kan macam2 boleh jadi. hehe.semua akn kekal bila keduanya saling memahami n jenis setia :D

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...