Sunday, December 26, 2010

Henpon Tak Cetus Barah Otak?

Tadi time aku dok susun2 surat khabar 2,3 hari lepas, aku terbaca satu artikel pasal kesan frekuensi telefon selular ataupun kita kenai sbg henpon terhadap otak. Cerita pasal ni dh lama sbnrnya aku dengaq, dari awai2 time orang start dok gila pakai henpon lg. Depa kata bila pakai henpon ni boleh kena barah otak la, sistem badan jd tak stabil la, mcm2 lg kesan buruk pada kesihatan.Itu semua hanya spekulasi saja. Kalau ikut pndapat aku, diorang yg dok uar2kan pasal kesan buruk tu sbnrnya dengki pada mereka yg memiliki henpon. Haha, tu semua kisah dulu2. Skrng ni dah takdak dah.

Ya! Frekuensi elektomagnet henpon mmg terbukti selamat, sbb frekuensi ni tergolong dlm radiasi tdk mengion. Kalau nk banding dgn radiasi mengion, tu ha radiasi nuklear, mmg blh mati kalau kita kena. Itu baru betol..

Kesan yg kita dpt rasa drp radiasi henpon ni, adalah rasa panas kat bahagian telinga bila becakap lama2. Ni mmg betoi, rasa panas tu mmg tak blh dinafikan lg sbb dh penah jadik kat aku. Aku sembang ngan member aku 5 jam setengah -free call time besday-, telinga aku rasa mcm kena letak kat cerek suam ja.. 

1st time aku pandang gmbar ni, aku pikir dia
cucuk kepala guna henpon. 
"Apa yg terhasil drp radiasi tdk mengion ini hanyalah rasa hangat di telinga bila bercakap terlalu lama," kata Timbalan Menteri Penerangan Komunikasi dan Kebudayaan (KPKK), Datuk Joseph Salang Gandum du Dewan Negara bg mnjawab soalan drp Senator Mohd Khalid Ahmad. Maklumat diperoleh brdasarkan kajian WHO 2010 yg dh memutuskan bhw tiada kaitan antara risiko barah otak & penggunaan henfon.












Keratan surat khabar dr bawah meja rumah aku.
So, apa yg korang risau lg? Segala mitos2 tanpa bukti zaman dulu kala nu, lupakan saja. Gunakan henpon korang dgn penuh kegembiraan, keriangan, dan kemanisan. Kalau takdak henpon lg, pi beli. La ni henpon dh jatuh harga. Kat tempat aku di Jitra ni, Nokia 3310 depa jual tak sampai RM30.00 . Murah bai... Hahahah! Aku pun dok pikir nak tukaq jugak. Duit tengah bnyk ni, ada 6 juta dlm bank. Rich! Rich! Rich! Nak tukaq pakai Nokia X3. Tak tau pasai pa aku syok yg tu pulak. La ni aku guna Nokia 3210c yg kaler hitam kat bwh tu. Skrin dia ntah apa pasai suka gedik2 tak tau. Tak silap aku dh jatuh 64 kali kot, 13 kali atas tar, 26 kali atas lantai rumah, 15 kali atas rumput, 20 kali jatuh dr atas pokok.



Nokia X3 baru keluaq tahun ni. Aku pi survey harga, Cina kedai tu nk juai RM550.00 kat aku.

Henpon, it's in your hand.


^^,












2 comments:

  1. a'ah ade jgak dgr cite pasal barah otak ni dulu

    tapi law betul pun sume tu bukan punce barah otak ke ape

    enset sy tetap gile dgn line . haha .
    yg pelik dy gile kat umah sy kat perak ni .
    kalau sy balik kedah line penuh je

    macam apa je nset ni ntah

    ReplyDelete
  2. @aienz nawawi Line kat Perak mmg slalu ada problem...

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...