Friday, December 31, 2010

Fotografi Jurus Pembahagi Bayang pakai Photoshop

Hulamakkk,,, tajuk aku mcm nk ajaq jurus ninja pulak. HAhah! Tp lbh kurang mcm tu la, ni sbnrnya aku nk share skit pasal teknik yg simple pakai kamera dan photoshop. Simple sangat der, kalau ajaq kat budak primary skool pun depa blh buat. Just sediakan kamera digital, tripod, dan sofware photoshop ja. Kamera digital tu yg besa pun takpa, kalau korang ada DSLR lg baguih. Sbb blh belagak ngan member2 kata yg korang snap picture tu pakai DSLR. Hahahaha! Abaikan.

Kat bawah ni aku akan show beberapa picture jurus pembahagi bayang yg aku dh buat ngan kerjasama member aku, Incik Syazwan .


Mmg simple tekniknya, korang tak payah hafal apa2 gerakan tangan mcm yg Naruto buat. Cuma tentukan kawasan yg korang nk shoot, psang kamera kat tripod, tetapkan kedudukan. Jgn kasi gerak skit pun tripod tu. Kalau korang pakai DSLR dgn setting manual, jgn ubah setting slps shoot yg pertama. Snap beberapa gambar dgn kedudukan orang tu yg berbeza.
 Mcm kat atas tu, member aku dok kat 14 kedudukan. 
So, 14 kali la kena snap gambar dia.

Lps dh selesai shooting, mulalah sesi mmbukak Photoshop. 
  1. Dalam Photoshop, korang Open semua gambar yg nk diguna. 
  2. Jadikan salah satu drp semua gambar tersebut sbg background.
  3. Select All (ctrl + A) salah satu gambar yg lain, dan drag masuk ke gambar yg dijdkan background td, tetapkan kedudukan bg sama dgn background, guna Move Tool (V).
  4. Korang gunakan Lasso Tool (L) utk Cut objek yg nk dijdkan klon tu, klik kanan > layer via cut .
  5. Pastu padam lebihan layer yg tak dikehendaki tu pada tetingkap layer, kemaskan.
  6. Ulanginya bermula dr langkah 3.

Okay? Kalau tak ok, bgtau aku. Ni aku nk show lg picture yg aku buat dgn step2 kat atas nu. 
hahaha!
Yang ni aku tukar2 shift ngan member aku. Lepas aku snap, dia pulak tlg snap.

Pendakian.
Tak susah sbnrnya. Asalkan korang paham, kejap ja nk buat. Lepas dh trai ni, buat bg advance lg. Buat klon 20, 30 orang ka, biaq member2 korang yg tak tau tu tekejut. Hahaha! Cakap kat member2, korang pakai ilmu Naruto -Kage Bunshin no Jutsu- Hahahah!






No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...