Wednesday, November 17, 2010

Raya, Gila, & Bosan

Sungguh damai hari ini. Di hari raya, aku brmenung sendirian, memikirkan diri yg kesunyian. Tak tau nk buat apa. Nk korbankan menatang, kucin sekoq pun takdak. Apa yg buleh disemelih selain kucin? Anak burung pun payah nk dpt. 

Aku pandang kiri, aku pandang kanan. Pintu rumah aku yg terkopak  masih blm berganti. Rumah tak habih cuci lg.. PARAH! 

Seekor semut lalu kat dpn aku, beliau bertanya, "Pehal ni bro, muka ketat mcm tak kenyang makan nasik ja?"

"Raya taun ni tak best hang tau. Takdak menatang yg blh aku semelih." Jawap aku.

"Apa susah, dr. Rozmey kan bnyk bela kibas. Pi la mintak beli  sekoq."

"teloq hang! malaih aku nk layan menatang bersenggugut ni.."

Setelah memijak2 belia semut tersebut smpai mampus. Aku berlalu dr halaman rumahku spt bayu. Tanpa diduga, tiba2 angin bertiup kencang, segerombolan awan hitam merempit sekitar lelangit ats rumah aku.

"Cis! Petanda tak baik ni." Aku mulai gusar. Aku tau, setiap kali aku jemur buku2  yg basah disimbah banjir tempoh hari, pasti ada makhluk langit yg dengki dgn kerajinan aku. Ada2 sj perancangan diorang utk halang incik matahari yg sekian lama bersahabat dgn aku bg mmberikan sensasi kehangatan.

"Wei, awan. Apa kes dgn lu?! Kalau tak puas hati, mai la face to face dgn gua!" marahku dgn penuh berang.

"Shit! lu ingat gua suka2 main motor  ats rumah lu ! Cermin diri tu skit, lu sapa gua sapa. Mcm langit ngan bumi!"  rintik air liur awan tu tempias kena kat muka aku tatkala dicaci maki beliau.

"Wak lu! gua nk jemuq buku bai! kasi can la biaq smpai buku2 gua kering!" Pintaku dlm nada amarah.

Tidak semena-mena, awan hitam tu ajak geng2 dia pakat ludah kat kwsn sekitar rumah aku. Maka, basah la jgk buku2 yg  tak sempat dikutip.

Begitu la setiap hari, bila aku jemuq buku ja, depa akn  buat kacau. Sampai la hr ni...di hari raya korban. Aku masih keliru, keliru dgn status diri aku yg kadang2 membujang dan kadang2 beristeri. Hari raya hr ni pagi2 lg aku dh blurr..

"Alamak! dh raya, mcm mn ni, perlu ka  aku balik rumah mentua?!" 

Setelah bangun dan tesugkur kat bilik air 2 kali, baru la aku bepijak di bumi nyata. Makanya, tiada lg istri, yg tinggal hanyalah kenangan bersama arwah2 ikan gapi aku 5 tahun lalu. Mereka terkorban, dalam nahas kebuluran. Salah aku jugak, balik kampung 4 hari. Justeru, tiadalah makanan bercucuran ats pemukaan air.

Kini, aku dh tak keruan. Apa yg ptt aku buat! 
............................
Ntah la... 
Aku bosan...
Dh bosan dgn semua
...
Dgn cara ini sj dpt ubati aku
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
Beli sekotak, picit slow2. Makan.





No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...