Tuesday, December 8, 2009

Selendang Putih (Komik-Ku)

Page 1


Page 2

Page 3

Page 4

Page 5
Page 6

Selendang Putih merupakan komik majalah sekolah yg aku hasilkan time form5, tahun 2008.
Diterbitkan dalam Majalah Sekolah SMK Jitra pada tahun 2009. Aku dapat baca majalah ni lepas result SPM. Memang untuk budak2 SPM, majalah sekolah akn dpt time terima result.

Kalau nk cerita pasal mcm mn aku blh create komik ni, agak tak panjang la jugak dan sedikit lawak. Hahahahah! <<

Aku start pikir utk komik ni time hujung bulan 11 thn 2007. Hohoho! Gila punya awai !
Idea untuk buat komik ni aku dpt waktu dok tolong ayah aku angkat benih padi kat bendang. Sambil2 rehat kejap, aku pikir la. Tup tup, tajuk ni keluaq
-Selendang Putih-

Lepas dh dpt tajuk, balik ja ke rumah aku mula merangka cerita.

Untuk cerita komik ni, aku guna latar belakang skolah aku
-Sekolah Menengah Kebangsaan Jitra-
Kali ni penampilan komik aku agak canggih sbb aku dh mula mahir memanipulasikan teknik Photoshop. Dengan level aku yg dh up skit, aku menggabungkan latar belakang real menggunakan foto dgn watak2 kartun ala2 anime.

Aku terpikir utk gunakan foto sbg background sbb time tu ayah aku baru 1st time beli kamera digital. So, aku mmg gila2 la mencuba tangkap mcm2 jenis gaya picture. Yg paling aku suka tangkap adlh gambar pemandangan.

Komik Selendang Putih ni merupakan komik yg ada unsur2 cinta antara pelajar.
Aku saja buat komik yg ada unsur cinta ni sbb time tu ntah mcm mn jiwa aku agak jiwang skit utk buat cerita cinta yg sedih2 ni. Tp skrng ni aku rasa komik ni tak la sedih sgt pun.
Aku rasa mcm komik yg 'klise' sbb dh bnyk cerita yg sebegini rupa ditampilkan dlm cerpen2.
Last cerita ada sj watak yg mati. Huh! Tak minat la mcm ni! Klise sgt!

Tp tak mengapa la, sbb komik ni merupakan percubaan bagi aku utk terus maju ke hadapan dgn teknik digital utk hasilkan komik sebegini.

...Okey, enjoy it...

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...