Monday, January 3, 2011

Hujan -Kuasa Tuhan- Mmg Tak Mampu Dihalang...


Pagi ini kurasakan begitu indah. Udara yg nyaman, disusuli dgn angin menderu2 membuai aku hingga terlena. Namun, tidur itu kurasakan tiba2 tidak perlu. Argh! Mesti bangun awal pagi ni, ada gotong-royong department grafik ! Jam di 'henpon baru' aku menunjukkan pukul 7.35 pagi. Aku bergegas ke bilik mandi kolej yg kucintai. Selesai saja mandi, aku sejuk sangat! sangat2222 sejuk. Kulihat di luar gerbang pintu bilik air.. "Woohooo! ujan! Bageimanakah ingin ku pergi aktiviti gotong royong itu," omongku sendirian.

Aku mulai bosan, menceritakan pada korang dgn bahasa yg sengaja dibahasa2 indahkan begini.
Ah! Ujan pun ujan la... semua orang hr ni muka mengantuk ja.. Aku tgk jadual kelas kat fakulti td, aku punya kelas hr isnin start pukui 5.15 ptg. Berbahagialah hari isnin aku. War! War! War!

Kemarin panas, elok sgt la hr ni hujan. Kalau panas hari2, bebudak dongoi yg tak tau besyukur kat UiTM ni asyik merungut panas pulak. Ini dh ujan, jgn dirungutkan lg. Bodo sgt kalau dirungutkan. Bukan kita buleh ubah kuasa tuhan. Sejuk skit dh malas nk ke kelas. Ditanya knp tak ke kelas, alasan, "Hujan lebat, payung takdak...". Bila result exam 'down', mula ar nk salahkan lecturer. Cerdik kah begitu?
Aku cerita berdasarkan realiti, bukan nk salahkan sapa2, diri sendiri kena dicermin. Even diri aku ni tak berapa perfect, tapi setiap sem aku dh tetapkan azam. Sem lepas aku bnyk ponteng kelas, pastu result aku 'down'  skit lg nk cecah dekan -3.49- .  Kenapakah jadik mcm tu? Ha, ada hikmah la tu. Aku tak salahkan lecturer, tp aku salahkan diri sniri -aku bnyk ponteng kelas BEL- Salah satu harinya adlh hari ujan. So, masuk sem 3 ni, aku tekad even aku demam atau rebah tgh jalan sekalipun, aku takkan ponteng. Kita mampu ubah diri kita, tp kuasa Allah mmg kita tak mampu ubah. 

Hujan merupakan satu frasa yg cukup dinantikan kewujudannya bagi tempat mereka yg dilanda musim kemarau panjang. Satu rahmat yg sukar utk dilupakan dan hanya air mata yg berupaya mengungkap ucapan syukur, tak terkeluar melalui kata2. Tapi kita di Malaysia yg kerap ujan ni? Ha, mcm mana? bila ujan turun ja, "apa punya bodo la katak2 ni panggey ujan..." Katak disalahkan, sdgkan dalam ati kata lain, tuhan yg nk disalahkan sbnrnya, sbb ujan mengganggu pekerjaan yg perlu disegerakan. Wajarkah? Anda jawab la sniri...



Aku tak kesah ujan ka tak ujan ka.. Kalau time ujan aku blh pakai  sweater kesayangan aku.. Stylo skit time pi kelas. Hari yg sejuk buat aku lg besemangat, selalunya time panas aku lg rasa lbh222 mengantuk. Waktu ujan ni ada kelebihan ada jugak kekurangannya.. Kita tak blh lihat pada kekurangan, kalau kita lihat kekurangan mksdnya kita dh pikir negatif. Yg dok pikir negatif tu selalunya bnyk mundurkan kehidupan kita. Sama mcm golongan nelayan. Time ujan depa tak blh turun ke laut sbb laut akan telan nyawa depa. So, alternatif time ujan adalah depa kerja baiki jala atau alatan tangkap ikan yg rosak. Mmg bagus mcm tu, kita patut jadikan cara yg diguna para nelayan sbg satu konsep utk kita ubah stai pemikiran kita yg bnyk negatif tu..


Baiklah, takat ni dh cukup celoteh drp aku. Aku ada kerja nk pi sambung ni.. 
~Sekian~




4 comments:

  1. perhh td pagi ujan aku lena kaw2 kot..hahaha

    ReplyDelete
  2. @nub aku tak blh lena lama2,, taik mata akn menggatalkan mata aku...

    ReplyDelete
  3. hujan tu rahmat.. hehehe.. mmg best tido kalo hujan...

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...