Thursday, November 4, 2010

Aku Salah Sorang Mangsa Banjir!!!

Aku balik rumah utk becuti, sbb gab exam aku mmg panjang gila -18 hari!- Hulamakk! lbh drp cuti raya lg. 

Kami budak AD ada 3 paper ja. Besa la, kerja studio mmg bnyk. Bila dh panjang bejela2 gab hari. Aku pun amik keputusan balik rumah. Aku mmg tau yg Jitra kena banjir, tp tak tau mcm mn rupa banjir kali ni.

Dari bndar U, aku amik bas terus ke Jitra. Tp bila smpai ja kat Taiping, aku dpt tau yg bas tu tak blh berenti Jitra, sbb jalan kena block. huh! Mcm dh serius sgt ni. So, bas tu berenti kat Shahab Perdana, Aloq Stuck.

2/11/2010. Malam.
Aku smpai ke rumah pukul 9 malam lbh gitu la. Bila smpai ja, aras ayaq kat rumah aku dh naik lbh buku lali. Hush, mcm bahaya ja ni. Ayaq naik laju gila jugak..

2/11/2010. Malam.
Masuk 3hb/11.  Pagi2 lagi mak aku gerak suruh pi tlg angkat barang apa yg patut. Malam tu kami tdoq kat taska, taska mak aku la.. Ayaq tak naik kat situ, sbb kwsn tinggi skit. Rumah aku yg kat Taman Mahsuri tu kena teruk gila, ayaq naik smpai lbh pinggang! Nasib baik aku sempat selamatkan PC kesayangan aku, modem streymix, dgn printer. Lain2 dokumen yg ayah aku ja. Dokumen aku ada kat kampus. Haha!

Bila aku tgk ayaq banjir tu, rasa best!! mcm nk pi berenang2. Tp bila pikiaq balik, dengan kalernya yg cokelet tu, of kos la dh becampuq dgn serba mak nenek benda kumbahan.. Blrrr... Geli geleman!  Lepas meranduk ayaq bah tu, habih gatai kaki aku smpai la ke situ... Hergh! Gatai! Haha..

3/11/2010. 
Sebelum2 ni kawasan Jitra mmg penah kena banjir. Dlm tahun 2005. Waktu tu, ada beberapa tempat lain lg yg banjir, kalau tak silap aku kat kwsn kelantan kot. Sekolah aku -SMK Jitra- mengalami kerugian paling tinggi sbb kerosakan bnyk benda.. Time tu kwsn rumah aku tak kena banjir ni. Kot tengah pekan ja yg teruk. 

Kali ni pd awalnya aku expect rumah aku tak kena jugak la. Tp, harapan cuma tinggal kenangan. Akhirnya, tersimbah jugak banjir ke situ.. (T,T) 


Aku dpt tau, ayaq banjir dr Thailand yg turun ke sini. Sbb thailand kena mmg teruk. Kawasan jitra ni kawasan yg rendah. So, mudah la kena tempiasnya..
Meja PC aku. Huuu!




Lipas pun selamatkan diri.


 Perabot habis terapung2..  Harap2 lepas ni blh guna lg semuanya.




Nasib baik kipas siling selamat.





Aku harap, banjir ni  akn surut dgn cepat. Risau jugak la kalau berlarutan lama2, sbb menatang mcm ulaq, lipan, akn bnyk curi2 masuk dlm rumah.. Dh la aku cukup geli dgn menatang2 mcm tu. Nauzubillah.. . 

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...